Δευτέρα 15 Ιουνίου 2026

Το νερό νεράκι... από τις Ε'-Στ΄τάξεις

 Έρευνα : Πηγές και πηγάδια του χωριού μου

Οι κάτοικοι του νησιού έχουν εφεύρει διάφορους μηχανισμούς ώστε να αντλούν νερό από τα πηγάδια.

1) Το Αεράνι, ήταν ένας πολύ απλός μηχανισμός που χρησιμοποιούνταν για την άντληση μικρών ποσοτήτων νερού από ρηχά φρεάτια.

2) Τα μαγγανοπήγαδα, ο μηχανισμός αποτελείται από έναν μεταλλικό κύλινδρο (μαγγάνι, μάγγανο), ο οποίος περιστρέφεται με τη βοήθεια μιας μανιβέλας. Ο κουβάς δένεται με ένα μακρύ σχοινί στον κύλινδρο και πετιέται στο πηγάδι.  


3) Για την εξαγωγή μεγαλύτερης ποσότητας νερού από βαθύτερα πηγάδια χρησιμοποιούταν πιο πολύπλοκοι μηχανισμοί (μαγγάνια). Ο μηχανισμός που κατασκεύασαν ήταν στο σύνολό του μεταλλικός και αποτελείτο από τρία βασικά μέρη:  το τύμπανο, τα γρανάζια και  τους κουβάδες .  Για να γυρίζει το μαγγάνι ήταν απαραίτητη η χρήση ενός μουλαριού, του οποίου η κίνηση ενεργοποιούσε ολόκληρο το σύστημα.











Στο Γλινάδο, υπάρχουν δύο πηγές. Η μία βρίσκεται στην περιοχή "Βασιλικά" και ονομάζεται " Η πηγή των Βασιλικών" και η άλλη στην περιοχή "Μπαρμπαρή" και ονομάζεται "Βρυσάκι".  

Τα πηγάδια τα έχτιζαν με πέτρα χωρίς συνδετικό υλικό για να μην εμποδίζει το νερό να εισρέει στο πηγάδι. Την κατασκευή αυτή την ονόμαζαν "ξερολίθι" ή "πετροτοίχι". Απαιτούσε επιλογή κατάλληλης πέτρας και όμορφο πελέκισμα. 

Στους μαθητές και στις μαθήτριες δόθηκε ερωτηματολόγιο, από τον οποίο συγκεντρώσαμε πληροφορίες για τα πηγάδια από κατοίκους του χωριού (γονείς, παππούδες, γιαγιάδες αλλά και θαμώνες των καφενείων).



Αποτελέσματα Έρευνας: 
Πίνακας Πηγαδιών
Όνομα ΠηγαδιούΓειτονιάΧρήση
«Προμπονά»ΠρομπονάΟικιακή χρήση
«Κουτσουλούς»ΧριστάρηΟικιακή χρήση
«Νιο-πηάδι»Νιο-πηάδιΟικιακή χρήση
«Κουτσής»ΔέχτηςΠόσιμο νερό
«Βουρλιώτη»ΔέχτηςΠόσιμο νερό
«Τζιγκούρες»ΤζιγκούριαΠόσιμο νερό
«Βαγιά»ΒαγιάΠόσιμο νερό
«Βρεττού»ΦασόλιΠόσιμο νερό
«Φασόλι»ΦασόλιΟικιακή χρήση
«Κυριακώς»ΚυριακώςΟικιακή χρήση
«Φραγκουλογιάννη»ΦραγκουλογιάννηΟικιακή χρήση
«Γλινού»ΓλινούΠόσιμο νερό
«Μάνα-Ρήνης»Μάνα-ΡήνηςΠόσιμο νερό
«Πηαδάκια»ΠηαδάκιαΟικιακή χρήση


Το νερό νεράκι... από την Α΄ τάξη!













Το νερό νεράκι... από τη Δ' τάξη!

 

Η σταγόνα της ζωής

Η πρώτη μας εργασία για το νερό δείχνει με απλό τρόπο την αξία του νερού στη ζωή μας και την ονομάσαμε «κοίτα τι μπορώ να κάνω με νερό». Μέσα σε μια μεγάλη χαμογελαστή σταγόνα γράψαμε όλα αυτά που κάνουμε καθημερινά χρησιμοποιώντας νερό… Έτσι, κατανοήσαμε εύκολα πως το νερό είναι η ίδια η ζωή!





Μόμπιλε με «νερένιες λέξεις»

Σήμερα ζωγραφίσαμε πάνω σε σύννεφα και σταγόνες  «νερένιες» εικόνες…

Τις ενώσαμε με σκοινάκι και χάντρες και φτιάξαμε ένα «νερένιο» μόμπιλε!

Μας άρεσε πολύ!!!


Μόμπιλε με «νερένιες λέξεις»

Σήμερα ζωγραφίσαμε πάνω σε σύννεφα και σταγόνες  «νερένιες» εικόνες…

Τις ενώσαμε με σκοινάκι και χάντρες και φτιάξαμε ένα «νερένιο» μόμπιλε!

Μας άρεσε πολύ!!!






Ένα νησί από σκουπίδια

Χωριστήκαμε σε ομάδες, διαβάσαμε άρθρα σχετικά με τη ρύπανση των θαλασσών και φτιάξαμε δικές μας εργασίες για την ανάδειξη του θέματος. Δώσαμε τίτλο, κολλήσαμε σχετικές εικόνες και γράψαμε μηνύματα για την προστασία των θαλασσών.





Αφίσες και φυλλάδιο για την εξοικονόμηση του νερού

Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και φτιάξαμε αφίσες για το νερό.

Στη συνέχεια ο/η κάθε μαθητής/τρια διάλεξε από έναν κανόνα εξοικονόμησης νερού και έκανε μια σχετική ζωγραφιά. Όλες οι εργασίες των παιδιών συγκεντρώθηκαν και φτιάξαμε ένα φυλλάδιο με σκοπό την ενημέρωση.









Αφισοκόλληση στο χωριό

Σήμερα κολλήσαμε τις αφίσες μας για το νερό σε διάφορα σημεία και καταστήματα του χωριού και μοιράσαμε τα φυλλάδια ενημέρωσης για την εξοικονόμηση του νερού στους συγχωριανούς μας. Ήταν μια δράση που μας άρεσε πολύ γιατί μοιραστήκαμε τις γνώσεις και τις αγωνίες μας και ο κόσμος επικρότησε την κίνηση μας!










Παρασκευή 12 Ιουνίου 2026

Το νερό... νεράκι (Γιορτή λήξης)

  Κατάφεραν άραγε οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου & του Δημοτικού Σχολείου Γλινάδου Νάξου "Ιωάννης Ν. Βενιέρης" να πείσουν τους/τις παρευρισκόμενους/ες να μην σπαταλούν άσκοπα το πολύτιμο για τη ζωή μας νερό; Ευαισθητοποιήθηκε το κοινό για τη σωστή διαχείριση του νερού; Κατανόησε τα κοινωνικά μηνύματα της παράστασης;













Δευτέρα 8 Ιουνίου 2026

Ομαδική εργασία στη Γεωγραφία

Οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε 5 ομάδες: Ευρώπη, Ασία, Βόρεια Αμερική, Νότια Αμερική, Αφρική. Τους μοιράστηκε φυλλάδιο με οδηγίες για το πώς πρέπει να εργαστούν, στην αρχή ατομικά και στη συνέχεια ομαδικά. Μετά την ατομική τους έρευνα, συγκέντρωσαν τις πληροφορίες τους, επέλεξαν τις πιο σημαντικές και τον τρόπο με τον οποίο θα τις παρουσίαζαν στις υπόλοιπες ομάδες. 








Τρίτη 2 Ιουνίου 2026

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου και αποτελεί την κύρια εκδήλωση του ΟΗΕ από το 1972 για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του παγκόσμιου κοινού σχετικά με περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα.

Στο πλαίσιο αυτού του εορτασμού, ενημερωθήκαμε από τον Μεσογειακό Σύνδεσμο για τη Σωτηρία των Θαλάσσιων Χελωνών- medasset, για τη θαλάσσια χελώνα. 

ενημερωθείτε εδώ: https://medasset.org/el/

το τραγούδι της Νιρέτταςhttps://www.youtube.com/watch?v=wU12pwsk_v8









Επιπλέον, η Γ' τάξη καθάρισε μέρος του Γλινάδου συγκεντρώνοντας αρκετά απορρίμματα, ανακυκλώσιμα και μη...